Levné destinace

Levná dovolená - jak snížit náklady způsobem stravování

Jídlo je po ubytování a dopravě často největší nákladovou položkou dovolené, proto je užitečné promyslet si, jaké stravování požaduji, pokud mi jde o levnou dovolenou. S dovolenou se často pojí tzv. all inclusive, eventuelně ultra all inclusive ubytování, které zahrnuje i hotelovou stravu. Zpravidla dražším řešením bývá chodit na jídla do restauračních zařízení mimo Váš hotel. Na druhou stranu nelze tuto možnost pro levné stravování zavrhovat zcela – ve městě mimo hotel lze najít i řadu jídelen, fast foodů, hospůdek, kde lze najít jídlo levné a přitom v obdobné kvalitě jako na hotelu.

Pokud se vydáte touto cestou je zapotřebí se zaměřit zejména na restaurace a občerstvení mimo hlavní turistické trasy. Podobně jako v ostatních případech, může mít levnější varianta oproti možnostem organizovaným cestovní kanceláří své zápory. Především, ne v každé zemi je bezpečné procházet se i mimo hlavní turistická centra. Také pokud by se Vám z místního jídla udělalo špatně, je lepší být v blízkosti hotelu.

Další variantou je cestování s vlastními zásobami. Hodí se spíše do kempu nebo apartmánu. Můžete vyžít konzerv a polévek ze sáčku. Místní to určitě nebudou rádi vidět, protože jim kazíte obchody, ale zpravidla si můžete tyto potraviny doma koupit levněji než na místě. Bude v takovém případě potřeba slevit ze standardů , na které jste zvyklí u stravování doma a je otázka, zda si tak dovolenou lze pořádně užít (do této varianty je potřeba započítat coby náklad i čas na přípravu a náslédné sklízení a omývání nádobí), ale asi jak kdo. Někdo si dovolenou bez pořádného jídla nedovede představit, jiný zase právě v tomto bodě rád realizuje nějakou úsporu.

Nejlevnější nabídky se vztahují k zájezdům. pořizovaným (rezervovaným) s co největším odstupem od standardní nabídky zájezdu ať směrem v čase dopředu nebo vzad, tzn. First Minute (rezervace dlouho před sezonou) a Super Last Minute (koupě těsně před odletem).

Největší porce prodaných zájezdů však přesto připadá na období katalogových cen (Standardní zájezd) nebo Last Minute. To je proto, že cestovní kanceláře se snaží co nejvíce vytěžit dobu katalogových zájezdů, k Last Minute jsou zdrženlivější - přistupují k nim až když není zbytí (hrozí neprodání zájezdu) a tím spíše k ještě výhodnějším Super Last Minute.

Z pohledu klientů jsou zase málo poptávané First Minute, kvůli potřebě plánování na měsíce dopředu a Super Last Minute kvůli krátkému času mezi zakoupením zájezdu a odjezdem. V každém případě zvláště Last Minute a Super Last Minute patří k nejlepším způsobům pořízení levné dovolené. Je to proto, že oproti First Minute zde přibývá výrazný tlak na cestovní kancelář. Když si prodej zájezdu představíme jako vyjednávání o ceně mezi cestovní kanceláří a klienty (jímž de facto opravdu je), tak v období First Minute cestovní kancelář pouze nabízí určitou slevu za včasný nákup. Není však v tomto období nijak silně tlačena ke stanovení opravdu výhodné ceny dovolené, protože před sebou má stále ještě období standardních katalogových nabídek, o Last Minute a Super Last Minute ani nemluvě.

V případě Last Minute nabídek však jde už o zájezdy, které nebyly prodány (z nejrůznějších důvodů – přesycení poptávky danou destinací, špatná inzerce, slunečné počasí v ČR…) ve fázi ani First Minute, ani standardních katalogových nabídek. Je to tedy v době, kdy pro CK již výrazně vzrostlo riziko, že se daný zájezd vůbec neprodá. Právě tento tlak způsobuje ochotu jít s cenami výrazně dolů.

Jinými slovy, ve fázi Last Minute a Super Last Minute jste ve fázi vyjednávání o ceně zájezdu, která je velmi výhodná pro klienta proto se vyplatí nákup levné dovolené směřovat do prvního a ještě více do druhého z těchto typů nabídek zájezdu.