Levné destinace

Levná dovolená - jak snížit náklady volbou typu zájezdu

Pro pořízení levné dovolení si všímejte, v jakém typu nabídky je daný zájezd inzerován. V praxi se lze setkat se 4 zákl. typy zájezdů – standardní (katalogová cena), last minute, super last minute a first minute. Jak už vyplývá z jejich názvů, navzájem se liší tím, s jakým předstihem si zájezd rezervujete. Pomyslná časová řada by vypadala takto:

       First Minute – Standardní zájezd – Last Minute – Super Last Minute

Teoreticky by šlo na konec řady připojit ještě nabídky typu Buy and Fly (Kup a leť), ale ty se u nás prakticky nevyskytují a jsou spojeny s velkým riziky. V podstatě jde o dojetí na letiště se zabalenými věcmi a pořízení zájezdu teprve na místě. Nevíte tedy dopředu, kam jedete, na kolik dní apod. - vše rozhodujete v poslední chvíli před odletem na Vaší levnou dovolenou. Vzhledem k riziku a extrémní nekomfortnosti tohoto nákupu se v praxi prakticky nevyskytují, ale pro úplnost by šlo zařadit tyto nákupy dovolené do časové osy (na její konec) také.

Nejlevnější nabídky se vztahují k zájezdům. pořizovaným (rezervovaným) s co největším odstupem od standardní nabídky zájezdu ať směrem v čase dopředu nebo vzad, tzn. First Minute (rezervace dlouho před sezonou) a Super Last Minute (koupě těsně před odletem).

Největší porce prodaných zájezdů však přesto připadá na období katalogových cen (Standardní zájezd) nebo Last Minute. To je proto, že cestovní kanceláře se snaží co nejvíce vytěžit dobu katalogových zájezdů, k Last Minute jsou zdrženlivější - přistupují k nim až když není zbytí (hrozí neprodání zájezdu) a tím spíše k ještě výhodnějším Super Last Minute.

Z pohledu klientů jsou zase málo poptávané First Minute, kvůli potřebě plánování na měsíce dopředu a Super Last Minute kvůli krátkému času mezi zakoupením zájezdu a odjezdem. V každém případě zvláště Last Minute a Super Last Minute patří k nejlepším způsobům pořízení levné dovolené. Je to proto, že oproti First Minute zde přibývá výrazný tlak na cestovní kancelář. Když si prodej zájezdu představíme jako vyjednávání o ceně mezi cestovní kanceláří a klienty (jímž de facto opravdu je), tak v období First Minute cestovní kancelář pouze nabízí určitou slevu za včasný nákup. Není však v tomto období nijak silně tlačena ke stanovení opravdu výhodné ceny dovolené, protože před sebou má stále ještě období standardních katalogových nabídek, o Last Minute a Super Last Minute ani nemluvě.

V případě Last Minute nabídek však jde už o zájezdy, které nebyly prodány (z nejrůznějších důvodů – přesycení poptávky danou destinací, špatná inzerce, slunečné počasí v ČR…) ve fázi ani First Minute, ani standardních katalogových nabídek. Je to tedy v době, kdy pro CK již výrazně vzrostlo riziko, že se daný zájezd vůbec neprodá. Právě tento tlak způsobuje ochotu jít s cenami výrazně dolů.

Jinými slovy, ve fázi Last Minute a Super Last Minute jste ve fázi vyjednávání o ceně zájezdu, která je velmi výhodná pro klienta proto se vyplatí nákup levné dovolené směřovat do prvního a ještě více do druhého z těchto typů nabídek zájezdu.